Kenapa infrared banyak waktu pagi dan senja

Tadi ada sorang kawan tanya aku, 'kenapa infrared banyak waktu pagi dan senja?'...
terkedu aku sekejap... bukan apa, sebab tadi aku tengah bengong & panassss, aku cakap kat dia, malam ni aku tulis kat blog, dia baca la sendiri... (dan mungkin ada jugak orang lain yang sudi baca)

maka ini lah kisahnya...

Tenaga, tak kira apa jenis tenaga yang ada kat muka bumi ni, semuanya berasal dari tenaga matahari. kita setiap hari mendapat supply tenaga dari matahari, ada yang kita gunakan setiap hari, ada yang disimpan oleh bumi sebagai tenaga kimia (buah yang kita makan, petrol yang kita guna dan lain-lain), ada yang dikitar semula dan ada juga yang terlepas kembali ke angkasa sebagai radiasi. Tenaga matahari datang dalam dua bentuk, radiasi haba dan pancaran cahaya. kedua-duanya adalah berbentuk gelombang. Infrared adalah tenaga yang berbentuk cahaya.

Cahay matahari terbahagi kepada tiga kelas utama, cahaya infrared, cahaya tampak dan ultra violet. cahaya tampak, atau visible light pula boleh dikelaskan lagi kepada tujuh lapisan, iaitu merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan violet. Macam pernah dengar? itulah warna pelangi yang kita selalu nampak? bagaimana pula dengan warna2 lain? warna2 lain adalah sama ada gabungan warna2 ini, ataupun warna perantaraan.

bagaimana pula dengan infrared dan ultraviolet? infra adalah perkataan latin yang bermaksud 'bawah', jadi infrared bermaksud 'bawah merah'. ultraviolet pula bermaksud 'atas violet'. apa yang bawah dan apa yang atas? ini yang nak cerita ni...

cahaya adalah gelombang. bunyi juga adalah gelombang. cahaya dan bunyi adalah dua perkara yang hampir serupa. kita melihat cahaya dan bunyi sebagai benda yang berbeza kerana kedua-duanya bergetar dalam ayunan frekuensi yang berbeza. Bunyi yang mampu didengari manusia adalah di antara 20Hz hingga 20kiloherts (kHz). Sedangkan cahaya bergetar pada frekuensi yang mencecah ratusan malah ribuan terahertz (tHz). mata kita mampu melihat di antara 400tHz hingga 790tHz. jikalau mata kita boleh melihat 20kHz, maka kita akan dapat 'melihat' bunyi, dan jika telinga kita mampu mendengar sehingga 400tHz, kita akan dapat 'mendengar' cahaya.


Dalam cahaya tampak, cahaya merah mempunyai frekuensi paling rendah. Frekuensi di bawah frekuensi merah dipanggil infrared. frekuensi di atas frekuensi violet dipanngil ulraviolet. Dan selepas infrared dan ultraviolet itu masih banyak lagi jalur-jalur frekuensi cahaya seperti sinar Gamma, sinar-X, gelombang mikro, terrestrial dan sebagainya. Dan jalur-jalur ini terbahagi pula kepada jalur-jalur yang lebih kecil seperti sinar X keras, sinar X lembut, infrared dekat, infrared pertengahan, infrared jauh... dan banyak lagi.

Ok... untuk senang faham, kita boleh kata ada cahaya yang bergerak sangat laju (ultraviolet dan di atasnya), sederhana laju (cahaya tampak) dan kurang laju (infrared dan dibawahnya).

masuk topik yang susah sikit... gelombang, tidak seperti partikel bleh bertukar arah melalui tiga fenomena: reflection (pantulan), refraction (pembiasan) dan diffraction (pembelauan). bagi pantulan, keseua gelombang memantul pada arah yang sama. pembiasan bergantung kepada medium bias. Yang kita hendak fahami di sini adalah pembelauan, iaitu penyebaran gelombang apabila bertemu halangan (tengok gambar di bawah lagi mudah :D ).


Semakin tinggi frekuensi gelombang, semakin kurang tersebar pembelauannya. Bayangkan kereta yang dipandu 20km/j dan 120km/j. Yang mana lebih susah untuk membelok? Yang lebih laju, bukan?

Jadi, infrared lebih mudah terbelau berbanding cahaya tampak dan ultraviolet. Bermakna, ketika waktu pagi dan senja, ketika matahari berada di sebalik ufuk, cahaya infrared sudah banyak terbelau bersama-sama sedikit cahaya tampak.

aik? itu ajer? itu je laaa.... saje je aku goreng panjang2.... isi penting kat hujung ajer :D

Wallahu'alam

Related Posts by Categories



2 comments:

  • SanToz says:

    Ic... camtu rupanya... sori lah banyak tanya time kau tengah panas tadi bro. thanks a lot sebab sudi menerangkan kat aku pasal benda ni... i owe you this one ;)

  • SanToz says:

    Bro!

    nak tanya satu lagi boleh? kau ada sebut pasal tujuh warna kat atas. tapi ada kawan aku kata warna asas sebenarnya cuma merah, kuning dan biru. betul ker?

Post a Comment

Find us on Google+